Wijs jouw klant op de zwarte lak!

Geplaatst op 05-03-2020

Ruim anderhalf jaar na het invoeren van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), houdt deze nieuwe wetgeving de hypotheekbranche nog steeds bezig. Na alle wijzigingen die jij als advieskantoor al hebt moeten doorvoeren, komt daar nu nog bij dat je het burgerservicenummer (BSN) alleen bij bindende overeenkomsten mag verwerken. Deel je het BSN te snel met de hypotheekverstrekker? Dan loop je het risico op hoge boetes. Laat jouw klant die zwarte lak dus maar gereed houden.

Klinkt dat zwart lakken van documenten je een beetje overdreven in de oren? Weet dan dat er recent een uitspraak is geweest van de Autoriteit Persoonsgegevens. Zij hebben bepaald dat hypotheekadviseurs en hypotheekverstrekkers het BSN pas mogen verwerken op het moment dat een consument het bindend aanbod heeft geaccepteerd. Dien je een offerteaanvraag in? Dan mag het BSN dus niet zichtbaar zijn op de documenten die je aanlevert.

Goed om te weten: geeft jouw klant toestemming voor het verwerken van zijn BSN? Dan is het nog steeds in strijd met de AVG om het BSN te delen met de geldverstrekker. Toestemming is geen grond om het BSN te mogen verwerken.

Consument wijzen op zijn rechten

In de offertefase moet je als adviseur dus goed opletten dat het BSN op alle documenten onleesbaar is. En dat zijn er meer dan je in eerste instantie denkt. Uiteraard heb je het identiteitsbewijs. Maar ook op de IB-aangifte, de loonstrook en het pensioenoverzicht kan je het BSN van de klant terugvinden. Regel  in je proces dat je alleen documenten accepteert zonder BSN. Communiceer dit vooraf naar je klant en zet dit bijvoorbeeld duidelijk op de lijst met aan te leveren stukken.

Preventieve maatregelen

We snappen dat zo’n BSN er eenvoudig doorheen kan glippen, daarom helpen we jou en jouw klanten hier mee bij het indienen van een aanvraag. Samen met Stater en enkele andere geldverstrekkers hebben we gewerkt aan een oplossing. Bij het aanvraagproces hoef je bij ons al nergens meer het BSN in te vullen. Ook vind je (vanaf 22 maart) op een aantal belangrijke plekken ontmoedigingsteksten om te voorkomen dat jouw klant toch een document upload waarin het BSN nog zichtbaar is. Accepteert jouw klant ons kredietaanbod? Dan pas vragen wij jouw klant om zijn BSN met ons te delen. Wel zo duidelijk!