Hieronder vind je de meest gestelde vragen die wij van onze hypotheekadviseurs krijgen. Kijk gerust even rond.
Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Dan zorgen wij voor het juiste antwoord.
Hoe kan ik een Venn-hypotheek aanvragen?
Een Venn-hypotheek kan alleen afgesloten worden na advies en bemiddeling door een onafhankelijke hypotheekadviseur zoals jij. Venn Hypotheken werkt rechtstreeks samen met de grote franchise-ketens en een aantal service providers. Bekijk hier alle samenwerkingspartners.
Ik heb een hypotheekaanvraag verstuurd. Wanneer ontvang ik het kredietvoorstel?
Je ontvangt het kredietvoorstel binnen 1 werkdag.
Heeft jouw dossier spoed? Neem dan telefonisch contact op met team Venn of jouw serviceprovider. Wij houden jouw dossier dan extra goed in de gaten en geven voorrang waar mogelijk.
Ik heb alle benodigde stukken geupload. Wanneer ontvang ik het kredietaanbod?
Als alle stukken zijn geüpload ontvang je binnen 2 werkdagen het kredietaanbod of feedback over de aangeleverde stukken.
Heeft jouw dossier spoed? Neem dan telefonisch contact op met team Venn of jouw serviceprovider. Wij houden jouw dossier dan extra goed in de gaten en geven voorrang waar mogelijk.
Hoe lang is het indicatief kredietvoorstel geldig en kan ik de geldigheid verlengen?
Het indicatief kredietvoorstel is vanaf datum uitgifte 4 maanden geldig. Het is mogelijk om de geldigheidstermijn te verlengen met 2 maanden, mits het bindend kredietaanbod is uitgebracht. Het verlengen is geheel kosteloos; jouw klant betaalt dus geen bereidstellingsprovisie of annuleringskosten.
Hoe wordt de rente bepaald bij verlenging?
Venn Hypotheken hanteert offerterente. Jouw klant ontvangt de rente zoals vermeld in het kredietvoorstel.
Hoeveel en wanneer kan mijn klant boetevrij aflossen?
Per jaar mag jouw klant 15% van de oorspronkelijke lening boetevrij aflossen. Verder mag onbeperkt boetevrij worden afgelost:
Wat kan mijn klant zelf regelen via MijnHypotheekOnline?
Jouw klant kan onderstaande zaken gemakkelijk zelf aanpassen op MijnHypotheekOnline:
Mijn klant heeft een sociale uitkering. Is een financiering bij Venn mogelijk?
Als de uitkering vast en gegarandeerd is, kan deze worden meegenomen als inkomen. Een voorbeeld hiervan is een IVA-uitkering.
Accepteert Venn Inkomensbepaling Loondienst (IBL)?
Ja, het is mogelijk bij Venn een hypotheek aan te vragen op basis van IBL.
Mijn klant is zelfstandig ondernemer sinds 2 jaar. Is een hypotheek bij Venn mogelijk?
Bij aanvragen met NHG is Venn NHG-volgend en is financiering onder voorwaarden mogelijk. Bij een aanvraag zonder NHG dient de inschrijving KvK minimaal 36 maanden geleden te zijn op het moment van aanvragen.
In het bouwkundig rapport staat een bedrag aan direct noodzakelijk herstel. Wordt voor dit bedrag verplicht een bouwdepot aangehouden?
Dit is afhankelijk van de onderhoudstoestand van de woning zoals vermeld in het taxatierapport. Deze dient minimaal ‘matig’ te zijn. In dat geval is er geen bouwdepotverplichting. Let op: als de kosten van achterstallig onderhoud (reparatiekosten) meer dan 10% van de marktwaarde voor verbouw bedragen dan is financiering niet mogelijk.
Accepteert Venn een desktoptaxatie?
Nee, een desktoptaxatie is niet mogelijk bij Venn.
De VVE heeft geen MJOP. Is financiering bij Venn mogelijk?
Onder bepaalde voorwaarde is financiering mogelijk. Dit geldt ook voor ‘slapende’ VVE’s.
Is er een taxatierapport nodig voor een overbruggingskrediet?
Nee voor het aanvragen van een overbruggingskrediet is geen taxatierapport nodig van de huidige woning. Een getekende verkoopopdracht met de verkopend makelaar volstaat.
Moet de klant dubbele lasten aantonen bij een overbruggingskrediet? En zo ja, hoeveel?
Bij het aanvragen van een overbruggingskrediet moeten dubbele lasten worden aangetoond voor een periode van 6 maanden. Dit wordt als volgt berekend: 6 x bruto maandlast van de te verkopen woning. Als er voldoende ruimte is binnen de LTI kan hier op voorlegbasis naar gekeken worden.
Venn rekent met 80% waar veel andere geldverstrekkers rekenen met 90%. Waarom verstrekt Venn Hypotheken minder overbruggingskrediet?
Venn rekent inderdaad met 80%, maar 80% van de verkoopwinst in plaats van de marktwaarde. Dit betekent dat je in veel gevallen juist een hoger overbruggingskrediet kan verkrijgen.
Rekenvoorbeeld: overbruggingskrediet woning niet verkocht
Marktwaarde: € 350.000,- (verkoopprijs Funda)
Restschuld: € 250.000,-
Traditionele berekening:
90% marktwaarde – restschuld
(90% x € 350.000) – € 250.000
€ 65.000
Venn berekening:
80% overwaarde
(€ 350.000 – € 250.000) x 80%
€ 80.000
Mijn klant wil zijn bestaande Venn hypotheek meeverhuizen naar zijn nieuwe woning. Kan dat?
Ja, dat is onder voorwaarden mogelijk. Lees hierover meer in onze Algemene Voorwaarden en de Kredietgids. Houd er daarnaast rekening mee dat eerst de oude woning verkocht, geleverd en daarmee de bestaande hypotheek ingelost moet zijn voordat de notariële aankoop van de nieuwe woning kan plaatsvinden. De notariële verkoop van de bestaande woning en de notariële aankoop van de nieuwe woning kan indien gewenst op dezelfde dag plaatsvinden.
Kan ik ook een overbruggingskrediet aanvragen als mijn klant zijn bestaande Venn hypotheek meeverhuist naar een nieuw aan te kopen woning?
Nee. De oude woning moet verkocht en geleverd zijn en daarmee de bestaande Venn hypotheek ingelost, voordat het rentecontract van de bestaande hypotheek meegenomen kan worden naar de nieuwe woning. Hierdoor is de verkoopwinst al beschikbaar en is een overbruggingskrediet niet nodig.
Mijn klant heeft vanwege de verkoop van zijn woning zijn bestaande Venn hypotheek ingelost. Kan hij, als hij hierna een nieuwe woning koopt, gebruik maken van het rentecontract van zijn ingeloste Venn hypotheek?
Ja, let er wel op dat de klant dit tijdig bij ons aangeeft! De klant moet dit tenminste 30 dagen voorafgaand aan:
schriftelijk aan Venn kenbaar maken (‘notificeren’) dat hij zijn bestaande Venn hypotheek (rentecontract) wil meenemen naar zijn nieuw aan te kopen woning. Dit doet hij door een mail te sturen aan: info@vennhypotheken.nl.
Verder moet de klant binnen 6 maanden na volledige aflossing een bindend kredietaanbod hebben ontvangen voor de nieuwe woning. In de aflosnota wordt de klant extra gewezen op deze mededelingsplicht.
De verbouwing is afgerond en er zit nog geld in het bouwdepot. Wat gebeurt hiermee?
Bij een hypotheek met NHG wordt dit bedrag afgelost op de hypotheekschuld. Dat geldt ook voor een hypotheek zonder NHG als het bedrag hoger is dan € 5.000,-. Is het bedrag lager dan € 5.000,-? Dan wordt het bedrag op de privérekening van de klant overgemaakt.
Mijn klant wil iets anders verbouwen/betalen uit zijn bouwdepot dan in eerste instantie bedacht. Kan dat?
Dit moet per dossier ter beoordeling worden voorgelegd.
Wat is de maximale looptijd van een bouwdepot?
Een verbouwdepot voor een bestaande woning is 12 maanden geldig en kan (zonder rentevergoeding) met 6 maanden worden verlengd. Bij een bouwdepot voor een nieuwbouwwoning is deze termijn 18 maanden met 6 maanden verlenging zonder rentevergoeding. Klant kan via MijnHypotheekOnline zelf de verlenging van 6 maanden regelen.
Als deze uiterste termijn verlopen is (dus 12 + 6 of 18 + 6), dan is op voorlegbasis nogmaals een verlenging mogelijk. In dat geval wordt de klanten kosten voor het aanhouden van het bouwdepot aangerekend.
Hoe vraag ik een Gemakkelijk Groen® leningdeel voor mijn klant aan?
Het Gemakkelijk Groen® leningdeel is toegevoegd aan bijna alle advies software pakketten. Je vindt dit in het lijstje aflosvormen: annuïtair, lineair, aflossingsvrij en Gemakkelijk Groen (annuïtair) of onder speciale duurzaamheidsleningen.
Kan ik Gemakkelijk Groen® ook afsluiten voor bestaande klanten?
Bestaande klanten kunnen zelf via MijnHypotheekOnline Gemakkelijk Groen® aanvragen als onderhandse verhoging, mits er voldoende inschrijving is en de inkomenstoetsing positief is.
Als mijn klant kiest voor Gemakkelijk Groen®, wie maakt dan de afspraak voor het energieadvies aan huis?
Jouw klant maakt heel eenvoudig zelf een afspraak voor deskundig energieadvies aan huis via onze website.
Wat zijn energiebesparende maatregelen?
Onder energiebesparende maatregelen worden verstaan (artikel 1 van Trhk):
Wat is het verschil met EBB/EBV?
Gemakkelijk Groen® heeft een maximaal leningbedrag van € 10.000,-. Met EBB en EBV kan je ook een hoger bedrag lenen. Bij Gemakkelijk Groen® blijft het leningdeel buiten de hoofdsom voor het bepalen van de tariefklasse. Bij EBB en EBV telt het geleende bedrag wel mee in de hoofdsom.
Bij Venn Hypotheken is jouw klant zeker van een scherpe rente. Wil je weten wat de actuele rentes zijn? Je vindt ze op onze rentepagina.
Volg onze LinkedIn-pagina en blijf op de hoogte van onze productverbeteringen, rentewijzigingen en ander Venn-nieuws.
Vul het onderstaande formulier in en neemt zo snel mogelijk contact met je op.
Je e-mail is verstuurd, er wordt zo spoedig mogelijk contact met je opgenomen.