Coronacrisis: extra oplossingen en aanvullingen

Geplaatst op 30-03-2020

Het dagelijks leven ziet er ineens heel anders uit. We werken veelal vanuit huis, overleggen online en gaan alleen nog de deur uit voor een boodschap. De coronacrisis raakt ons allemaal. Snel schakelen en slim omgaan met veranderende omstandigheden is cruciaal in deze onzekere tijden. 

Extra oplossingen en aanvullingen

Wij hebben we een aantal extra oplossingen en aanvullingen bedacht die jou als adviseur gaan helpen om deze crisis door te komen.

Veelgestelde vragen

Er komt in nu veel op je af. Loopt het hypotheekproces zoals je verwacht? Wat als mijn klant in de problemen komt? Bekijk hier de meest gestelde vragen.

Problemen met betalen

Helaas worden een aantal van onze klanten hard getroffen door de crisis. Het betalen van de hypotheeklasten wordt voor sommigen erg lastig. Uiteraard staan wij voor deze klanten klaar! Zijn er (dreigende) betalingsproblemen, meldt dit dan snel via corona@vennhypotheken.nl. Jouw klant kan mogelijk gebruik maken van een tijdelijke betaalpauze.

Problemen bij passeren

Kan jouw klant de hypotheekakte niet tekenen vanwege het coronavirus? Vanaf nu is het mogelijk om een hypotheekakte te laten passeren zonder dat de klant daarbij aanwezig is. Notarissen nemen hiervoor een extra clausule op in de hypotheekakte. Zorg er wel voor dat dit vooraf even wordt voorgelegd.

Veelgestelde vragen

Ik heb een lopende aanvraag voor een klant waarbij door de coronacrisis een probleem dreigt te ontstaan. Hoe kan ik dat oplossen?

Mail je vraag en de situatie naar: corona@vennhypotheken.nl. We zoeken dan samen naar een passende oplossing.

Biedt Venn de mogelijkheid van betaalpauze aan voor klanten met betalingsproblemen?

Als je klant door de coronacrisis in betalingsproblemen komt, kan hij/zij in aanmerking komen voor een betaalpauze. De beoordeling hiervan is maatwerk en wordt per individu bekeken.

Welke voorwaarden zijn van toepassing voor een betaalpauze?

De voorwaarden voor een betaalpauze en de wijze van afhandelen van de verzoeken hiervoor worden momenteel uitgewerkt en zal zo snel mogelijk worden gecommuniceerd.

Waar meld ik een klant aan die bij mij aangeeft gebruik te willen maken van een betaalpauze?

Je kunt hiervoor een mail sturen naar: corona@vennhypotheken.nl Vermeldt in de onderwerp-regel het hypotheeknummer van de klant. Alle toelichting die je geeft in de mail kan bijdragen aan een snelle(re) verwerking.

Extra oplossingen en aanvullingen

Wij proberen ons proces te versimpelen en te digitaliseren waar mogelijk. We denken mee over verruiming in het proces om klanten die mogelijk in de problemen komen te helpen. Wij kijken ook hoe wij verantwoorde financieringen in deze tijd kunnen blijven verstrekken. Daarom hebben we een aantal extra oplossingen en aanvullingen bedacht die jou als adviseur gaan helpen om deze crisis door te komen.

Bij Venn doen we de dingen niet alleen graag simpel, we houden het ook begrijpelijk. Daarom hieronder een makkelijk overzicht:

Geen annuleringskosten
Allereerst goed om te weten: Venn Hypotheken rekent geen annuleringskosten als jouw klant besluit om de hypotheekaanvraag te beëindigen.

Handtekening indicatief kredietvoorstel
Het is niet nodig om het indicatief kredietvoorstel te ondertekenen.

Identificatie op afstand
Identificatie op afstand is toegestaan. Lees hier de instructies om dit correct op te volgen.

Digitaal ondertekenen bindend kredietaanbod
Het is mogelijk om het bindend kredietaanbod digitaal te ondertekenen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbod te printen en getekend weer in te scannen of door gebruik te maken van handige software om digitaal te ondertekenen zoals Simply of Docusign.

Werktijdverkorting (Noodfonds overbrugging werkgelegenheid)
Als een werkgever werktijdverkorting aanvraagt heeft dit geen consequenties voor een lopende of nieuwe hypotheekaanvraag.

Nabellen werkgever
Werkgevers kunnen worden nagebeld voor het vaststellen van een bestendig inkomen.

LTV tot 100%
Verruiming van de LTV hoger dan 100% is tijdelijk niet mogelijk.

Inkomen uit zelfstandige onderneming
Het inkomen wordt vastgesteld door een rekenexpert. Voor het opstellen van de inkomensverklaring kijkt de rekenexpert tijdelijk niet alleen naar de jaarcijfers van de afgelopen jaren, maar zal ook rekening houden met de prognose voor de komende periode (bijvoorbeeld op basis van de orderportefeuille).

De aanvullingen gelden voor alle nieuwe aanvragen. Onze kredietgids is aangepast met een aanvullende corona-bijlage. En ook hebben wij een aangepaste productkaart.